2 reacties

In juni 2014 gingen wij voor het eerst naar New York. Een reis waar wij al heel lang van droomden. Wij waren al een keer eerder in Amerika geweest, voorafgaand aan een cruise. Deze vertrok vanuit Miami richting de Caribbean.

Voorafgaand aan de cruise verbleven wij 3 dagen in Miami. Super leuk. Hoewel deze reis bijna niet door ging, want voor het reizen naar Amerika dien je een ESTA (Electronic System for Travel Authorization) aan te vragen. Een ESTA USA is een elektronische verplichte reistoestemming om zonder visum naar Amerika te mogen reizen. Wij dachten alles op orde te hebben, want dit had het reisbureau voor ons geregeld, maar aangekomen op Schiphol bleek de ESTA van Marco niet geldig te zijn en moest deze enkele uren voordat het vliegtuig vertrok opnieuw worden aangevraagd. Super spannend en enorm veel stress, maar gelukkig kwam het nog op tijd goed.

New York

Dat zou ons geen tweede keer gebeuren! Een ESTA is twee jaar geldig, omdat de cruise al meer dan twee jaar geleden was, moesten we voor onze reis naar New York een nieuwe aanvraag indienen. Dit keer zorgden we zelf dat onze ESTA aanvraag goed geregeld was, dit kun je eigenlijk gemakkelijk zelf online aanvragen met het ESTA formulier. Het invullen van het formulier kost 5 minuutjes en binnen 72 uur ontvang je (als alles goed is) toestemming om op reis te gaan.

We verbleven 10 dagen in New York en het was een geweldige ervaring. We hadden een hotel in een zijstraatje van Times Square.

In deze 10 dagen probeerden we zoveel mogelijk te zien. Op de eerste dag kwamen we ’s avonds laat aan en wandelden we wat over Times Square. De volgende dag gingen we o.a. naar de New York Public Library, Grand Central Terminal en het Rockefeller Center.

De derde dag begon regenachtig en gingen we naar Madame Tussauds, waar we levensechte wassenbeelden zagen van o.a. Whitney Houston, Tina Turner, Bob Marley, Lady Di en Obama. Daarna gingen we het Empire Statebuilding op voor een prachtig uitzicht over Manhattan. Bij Cake Boss aten we heerlijke cheesecake.

Op de vierde dag wilden we naar het Vrijheidsbeeld, maar namen per ongeluk de verkeerde boot, namelijk de Staten Island Ferry, wat overigens ook leuk was. Daarna gingen we naar het 9/11 Memorial, wat erg indrukwekkend was.

’s Avonds gingen we naar een show op Broadway, zo’n show wilden we wel eens meemaken. De volgende dag was het zondag en gingen we voor een rustig dagje naar Central Park waar we uren bleven. We deden een rondje op de fiets, keken naar de skaters en gingen naar het huis van John Lennon en Joko Ono.

Ook was ik helemaal weg van de vele eekhoorntjes welke bij je op het bankje kwamen zitten. De eekhoorntjes kwamen we overal tegen.

Op dag zes gingen we nu echt met de boot naar het Vrijheidsbeeld. Super leuk en vanaf de boot hadden we een mooi uitzicht over de skyline.

Daarna gingen we naar Wallstreet en China Town.

De volgende dag deden we het weer even wat rustiger aan en maakten we een boottocht van drie uur rondom Manhattan. ’s Avonds gingen we naar een honkbal wedstrijd in het Yankee stadion. Super gezellige sfeer en leuk om mee te maken.

Dag acht gingen we naar Brooklyn en liepen we terug over de Brooklyn Bridge. En maakten we een wandeling over de High Line. ’s Avonds laat gingen we het Rockefeller (Top of the Rock) op, waar we een schitterend uitzicht hadden.

Op dag negen gingen we wat shoppen, aten we nog een keer cheesecake in het Cake Boss café en haalden nog wat lekkers bij Magnolia Bakery.

Op de laatste dag hadden we nog een ochtendje de tijd om nog wat rond te wandelen en zaten we een poosje op de rode trappen van Times Square. Daar genoten we nog even van alle drukte om ons heen. Maar baalden we ook wel een beetje dat de vakantie er al weer op zat en we New York alweer moesten verlaten.

Het was een geweldige ervaring en we gaan zeker nog wel eens terug.

Recept New York cheesecake met zacht fruit

Met dit recept maak je zelf een heerlijke New York cheesecake.

4 van 1 stem

Verder

• ronde springvorm van 20 cm

Instructies

• Verwarm de oven voor op 180 graden (boven- en onderwarmte).
  • Verkruimel de degestive volkoren koekjes. Smelt de boter in een steelpan en roer de koekkruimels er doorheen.
  • Bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier en druk het koekmengsel aan. Maak een klein opstaand randje.
  • Zet de springvorm in de oven en bak de bodem 10 minuten.
  • Haal de springvorm uit de oven en laat de bodem afkoelen.
  • Verlaag de oventemperatuur naar 150 graden (boven- en onderwarmte).
  • Doe de roomkaas, zure room, citroensap, vanille extract, eieren en de bloem in de kom van de keukenmachine en klop het geheel kort door tot een gladde massa.
  • Giet het mengsel over de koekbodem en zet de vorm in de oven.
  • Bak de cheesecake in 60-70 minuten, tot de cheesecake stevig is, maar het midden nog wat wiebelig.
  • Zet de oven uit en de ovendeur op een kiertje. Laat de cheesecake nog een uurtje rusten in de oven.
  • Haal de cheesecake uit de oven en laat de cheesecake helemaal afkoelen.
  • Verdeel wat zacht fruit over de cheesecake.
Heb je dit recept geprobeerd?Vermeld @marielleindekeuken.nl of tag #marielleindekeuken!
New York cheesecake met zacht fruit

Dit artikel is ontstaan uit een samenwerking, lees mijn disclaimer voor meer informatie over samenwerkingen op marielleindekeuken.nl